اداره کل نظارت بر تسهیلات و پیگیری مطالبات
- تهیه و تنظیم و پیشنهاد سیاستها، و خط مشیهای اعتباری کوتاهمدت و میانمدت بانک با هماهنگی سایر ادارات مدیریت امور اعتبارات و نظارت بر اجرای آنها پس از تصویب در مراجع ذیربط.
- دریافت اهداف و خطمشیهای مدیریت امور اعتبارات از مقامات بانک و تخصیص و اعلام اهداف تعیین شده به ادارات ذیربط در مدیریت امور اعتبارات.
- کنترل ماهیانه روند دستیابی به اهداف اعتباری بانک توسط ادارات زیرمجموعه مدیریت امور اعتبارات و ارایه گزارش به مراجع و مسوولین ذیربط.
- راهبری، تنظیم و تدوین و یا پیشنهاد اصلاح خط مشیها، سیاستها، برنامهها و مبانی و موازین ناظر بر فرآیند نظارت بر عملکرد اعتباری بانک.
- نظارت مستمر بر توزیع تسهیلات اعطایی در بخشهای مختلف اقتصادی در راستای تحقق اهداف اعتباری بانک و انطباق آن با سیاستهای تدوین شده و ارایه گزارشهای مربوطه به مدیریت امور اعتبارات.
- بررسی راهکارهای بهبود اعطای تسهیلات و ارایه پیشنهادهای ﻻزم به مدیریت امور اعتبارات.
- شناخت و بررسی تنگناهای اجرایی دستورالعملها و سیاستهای اعتباری و ارایه پیشنهادهای لازم به مدیریت امور اعتبارات.
- مراجعه به شعب و ادارات ذیربط در مدیریت امور اعتبارات و بررسی عملکرد اعتباری آنها.
- تهیه و تنظیم اطلاعات، آمارها و گزارشات مربوط به تسهیلات اعطایی بانک.
- ایجاد و توسعه بانکهای اطلاعاتی مرتبط با عملکرد اعتباری بانک مطابق با سیاستهای کلان بانک.
- انجام بررسیهای کارشناسی جهت بازنگری سقف اختیارات ارکان اعتباری بانک در چارچوب دستورالعملها، قوانین و مقررات مربوطه.
- بررسی پروندههای تسهیلات غیرجاری مشتریان (معوق و مشکوکالوصول) به منظور اقدامات ﻻزم جهت پیگیری این قبیل مطالبات.
- تهیه گزارشات تکمیلی بر اساس مذاکرات انجام شده با مشتریان و ارایه به همراه پیشنهادهای لازم به کمیسیون مطالبات بانک به منظور تقسیط، امهال و یا اعطای تسهیلات جدید و نظایر آن.
- تعامل با مدیریت امور حقوقی مبنی بر روند پیگیری مطالبات پرونده مربوطه.
- استعلام از شعبه و اعلام مانده بدهیهای غیرجاری، دریافت، بررسی آمار بدهیهای شعب و اقدامات انجام شده جهت پیگیری مطالبات و مطالعه و بررسی گزارشهای ارایه شده توسط شعب.
- مشارکت در انجام مطالعات در زمینه شناخت عوامل و زمینههای ایجاد مطالبات سررسید گذشته و راههای مقابله با آن.
- تنظیم و تدوین پیشنویس قراردادهای منعقده و ارایه گزارشهای مربوطه در خصوص خطوط اعتباری و منابع سپردهگذاری شده.
- تهیه گزارش مربوط به قراردادهای عاملیت و سپردهگذاری جهت جذب منابع و افزایش سقف آنها.
- انجام کلیه مکاتبات مربوط به امور شناسنامههای اعتباری و ارسال مدارک مورد نیاز جهت اخذ مسدودی ارزی.
- ارسال فهرست اقساط سررسید شده (استخراج از سامانه صندوق توسعه ملی) به مدیریت امور مالی جهت واریز مبلغ اقساط به حساب صندوق.
- کنترل سقف استفاده از قراردادها، تفاهمنامهها و خطوط اعتباری منعقده (جذب منابع) جهت ارایه به واحدهای ذیربط
- کاربری ارشد سامانه فرآیند تسهیلات صندوق توسعه ملی جهت ایجاد دسترسیهای لازم.
- کنترل و ارسال فرمها و شناسنامههای اعتباری تکمیل شده در سامانه صندوق توسعه ملی توسط کارشناسان مربوطه.
ویرایش دی ماه 99