اداره کل مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و تطبیق
- راهبری، تنظیم و تدوین و یا پیشنهاد اصلاح خط مشیها، سیاستها، برنامهها و مبانی و موازین ناظر بر امور مربوط به مبارزه با پولشویی مطابق با قوانین و مقررات بانک مرکزی و سایر نهادهای مربوطه.
- طراحی ساز و کار لازم جهت نظارت و کنترل فرآیندهای مبارزه با پولشویی در بانک و ممیزی میزان اجرای آن در واحدها.
- بررسی و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات شعب و واحدهای ذیربط و ارایه پیشنهاد جهت بهبود فرآیند پیشگیری از پولشویی.
- تدوین برنامه نظارت حضوری و غیرحضوری بر عملکرد شعب در خصوص موضوع مبارزه با پولشویی.
- ایجاد تعامل و هماهنگی مستمر با دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی و واحد اطلاعات مالی FIU.
- تعامل مستمر با اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی به منظور انجام صحیح تکالیف اشاره شده در مقررات مبارزه با پولشویی.
- شناسایی و پیشنهاد زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری لازم جهت اجرای شایسته قوانین مبارزه با پولشویی در بانک.
- بررسی، تحقیق، اولویتبندی و اعلام نظر در مورد گزارشهای ارسالی کارکنان.
- ارسال گزارشهای مذکور در قالب فرمهای مشخص شده به مراجع ذی صلاح (واحد اطلاعات مالی).
- نظارت بر عملیات و معاملات اشخاص مشکوک، تهیه آمار و اطلاعات به روز رسانی شده و قراردادن این اطلاعات به صورت "خیلی محرمانه" در اختیار کارکنان ذیربط.
- تعیین رابط مبارزه با پولشویی در هر شعبه با همکاری مدیریت امور شعب و بازاریابی و تعامل مستمر با ایشان.
- پیگیری در خصوص تهیه نرمافزارهای لازم به منظور تسهیل در دسترسی سریع به اطلاعات مورد نیاز و نیز شناسایی سیستمی معاملات مشکوک.
- تأمین اطلاعات تکمیلی مورد نیاز شورای عالی مبارزه با پولشویی و سایر مراجع که در امر مبارزه با تامین مالی تروریسم ذیصلاح میباشند.
- پیگیری صدور بخشنامههای لازم درخصوص اجرای قانون و مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی.
- تهیه آمارهای مربوط به اقدامات واحدهای مربوطه در مبارزه با پولشویی و نتایج آن.
- ارایه گزارش ادواری به صورت سه ماهه درخصوص اقدامات انجام شده در رابطه با دستورالعملها و بخشنامههای مبارزه با پولشویی و معاملات مشکوک.
- نگهداری سوابق و گزارشهای مکاتبات انجام شده با مراجع ذیصلاح و واحد اطلاعات مالی درخصوص موارد مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم.
- تهـیه برنامه سالانه اجرای قـانون های مبارزه با پولشویی و کنترل ماهانه میزان اجرای آن.
- برنامهریزی جهت آموزش مستمر کارکنان شعب و واحدهای ستادی مرتبط به منظور به روزرسانی دانش ایشان در امر مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم.
- تطبیق قوانین، مقررات و استانداردها (جهت رعایت آنها) به ویژه آخرین تحولات مربوط به آنها تا از طریق تهیه دستوالعمل و شیوهنامه اجرایی به مدیریت ارشد یاری رساند.
- پیگیری مستمر آخرین تحولات مربوطه به قوانین مقررات و استانداردها جهت رسیدن به درک درستی از مواد و مفهوم واقعی آنها و همچنین شناسایی دقیق تاثیر تحولات و تغییرات قوانین مقررات و استانداردها بر فعالیت موسسه و ارایه پیشنهادهای متناسب در مورد چگونگی تطبیق با موارد یاد شده جهت ارایه به مقام مدیریت عامل بانک.
- اجرایی نمودن برنامه های مدیریت ریسک تطبیق (شامل پیاده سازی و ارزیابی سیاستها و رویه های خاص، ارزیابی ریسک های تطبیق، آزمون تطبیق) و ارایه پیشنهاد متناسب با ریسک تطبیق به مقام مدیریت عامل بانک.
- ،تدوین شیوه نامهای برای انجام وظایف محوله به کارکنان واحد تطبیق، با همکاری کمیته فرعی مدیریت ریسک تطبیق و در اختیار کارکنان قراردادن آن به عنوان راهنمای عملی کار پس از تایید مدیریت عامل بانک.
- نظارت بر تمامی سیاستها، رویهها و دستورالعملهای بانک جهت رعایت آنها و درخواست از خطوط کاری و مجریان کنترل داخلی جهت بازنگری سیاستها، رویهها و دستورالعملهای مرتبط با خود و اطمینان حاصل نمودن از انطباق آنها با قوانین، مقررات و استانداردهای مربوطه و ارایه گزارشهای لازم در این خصوص به هیات مدیره بانک.
- ایفای نقش اصلی در زمینه شناسایی سطح ریسک تطبیق در محصولات و فرآیندها در بانک و ارایه رهنمودهای لازم به واحدهای اجرایی در این خصوص و همچنین پیشنهاد برنامههای مدونی برای کاهش ریسک تطبیق به هیات مدیره یا کمیته عالی مدیریت ریسک و ارایه اطلاعات به طور ادواری به مقام مدیریت عامل بانک در موارد نقض قوانین، مقررات و استانداردها به همراه رهنمودهایی برای پیشگیری ریسک فوق.
- ارزیابی ریسکهای تطبیق مرتبط با محصولات و فرآیندهای جدید با رویکردی پیشگیرانه و تجزیه و تحلیل فرآیندها و محصولات برای منظور فوق تا از طریق کنترلهای لازم قبل از ارایه محصول و یا آغاز فرآیند ریسک آن به گونهای مناسب شناسایی و کاهش یابد.
- شناسایی و ارزیابی ریسکهای تطبیق در موارد گسترش محصولات و خدمات جدید، گسترش یک حوزه کاری جدید، برقراری ارتباط با شبکه مشتریان جدید یا تغییر ماهیت ارتباط موسسه با مشتریانش.
- آگاهی از قوانین مقررات و استانداردهای کشورهایی که بانک در آن فعالیت دارد و حصول اطمینان از رعایت آن قوانین در کشورهای مذکور.
- ارتباط مستمر با واحدهای نظارتی بانک و پیگیری و اجرای مقررات و پیشنهادهای آن واحدها.
- اندازهگیری ریسکهای تطبیق به کمک روشهایی (مثلا با استفاده از شاخص های عملکرد)، در جهت بهبود کارکرد واحد تطبیق بانک.
- گرد آوری اطلاعاتی (مثل شاخص افزایش شکایتها، عملیات غیر عادی و ...) که مشکلات تطبیق بانک را مشخص کند.
- اندازهگیری و تعیین شاخص ریسک تطبیق و توالی زمانی مطلوبی که طی آن میبایست ریسکهای تطبیق از نظر احتمال وقوع و تاثیر مورد بررسی و پایش قرار گیرند.
- همکاری موثر با واحدهای آموزشی برای انجام آموزشهای مورد نیاز کارکنان این واحد.
- کلیه موارد اشاره شده در "مجموعه رهنمودها برای مدیریت موثر بر ریسک تطبیق" ابلاغی از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا که مرتبط با وظایف واحد تطبیق و مسوول آن می باشد.
- پیشنهاد ایجاد و توسعه سازوکار و طراحی فرآیندهای مناسب و اصلاح فرآیندهای موجود به منظور پیشگیری از مفاسد اداری از قبیل اختلاس، رشوه، جعل و تخلفات حادث شده و پاسخ گویی به کارگزاران، نهادها و مراجع فراملی (خارجی).
- تلاش در جهت درونی شدن مفهوم تطبیق و ایجاد فرهنگ تطبیق در بانک.
- رفع موانع ایجاد تطبیق در بانک برای پیادهسازی دقیق حاکمیت شرکتی در بانک توسعه صادرات ایران.